Po przerwie Bartosz Tomczak zachęcał do aplikacji soczewek specjalistycznych, omawiając koszty i konieczne wyposażenie gabinetu, a także zwracając uwagę na umowy zawierane zarówno z producentem, jak i pacjentem. Lek. med. Piotr Szymanek przedstawił nowe soczewki hybrydowe Eybrid, a Wojciech Nowak, kończąc tę sesję, przekonywał do tego, że multifokalne soczewki kontaktowe i okulary progresywne mogą iść w parze.
Ostatnia sesja wzbudziła najwięcej emocji. Rozpoczął ją Tomasz Krawczyk ze Stainer Consulting, uważając bierność w zarządzaniu praktyką i w obsłudze klienta za największe zagrożenie dla rozwoju praktyk. Tę bierność powoduje konkurencja (której się boimy), Internet (który należy potraktować jako narzędzie do pozyskiwania klienta), konsument (nie wierzymy w jego lojalność i możliwości finansowe), a wreszcie nasz własny biznes ze względu na brak poczucia potrzeby rozwoju i opłacalności nowych rozwiązań. Według niego, aby zwiększyć sprzedaż soczewek kontaktowych, potrzebny jest marketing i sprzedaż, monitorowanie zadowolenia klienta i wprowadzenie standardów sprzedaży. Otwartość i komunikatywność całego personelu to również klucz do sukcesu.
Następnie Prezes PSSK Marek Skorupski opowiedział o swoich pomysłach – w oparciu o własne doświadczenia – na sukces praktyki kontaktologicznej. Pozytywne wyróżnienie się od konkurencji, oferowanie profesjonalnego serwisu, zamknięte profile internetowe dla pacjentów, budowanie baz klientów, pakiety ofert, a także marka własna to niektóre z jego podpowiedzi. Później Maciej Karczewski przedstawił koncept Lidera Kontaktologii, stanowiący nową formę konkurowania na rynku.
Na koniec odbyła się gorąca debata między Tomaszem Krawczykiem a Markiem Skorupskim, koncentrująca się na pomyśle marki własnej czy inaczej eksperckiej. Tomasz Krawczyk na naszych łamach, w numerze 2(33)2015, koncepcję marki własnej skrytykował jako nieadekwatną w branży optycznej, zaś Marek Skorupski – nadal w oparciu o własne doświadczenia – ten pomysł sobie chwali i chce go wprowadzić do Liderów Kontaktologii. Również u nas ukazał się artykuł Marka Skorupskiego na ten temat – w numerze 1(32)2015. Odsyłamy zainteresowanych i nieobecnych na konferencji do wspomnianych numerów „Optyki”.
PSSK planuje już kolejną konferencję, ale wcześniej – wiosną 2016 r. – planowana jest duża, wspólna konferencja z PTOO.

Więcej zdjęć w galerii.

PSSK 2015_1 PSSK 2015_2