OPTYKA 4/2024
Ocena poziomu wiedzy studentów pedagogiki przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej na temat wad wzroku u dzieci oraz ich wpływu na naukę, cz. II
Mgr Patrycja Adamczewska1, dr med. Małgorzata Seredyka-Burduk2
1Salon Optyczny Fielmann Galeria Zielone Arkady w Bydgoszczy
2Klinika Okulistyki i Optometrii Katedra Chorób Oczu Collegium Medicum w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Wstęp
Czytanie i pisanie to jedne z najważniejszych umiejętności, które dziecko musi opanować w pierwszych latach nauki w szkole. Istotne jest, aby zdolności te nabyło do czasu ukończenia trzeciej klasy tak, aby na kolejnych etapach edukacji potrafiło płynnie i ze zrozumieniem czytać, pisać oraz liczyć. U dzieci z obniżoną ostrością wzroku czas zdobywania podstawowych umiejętności szkolnych trwa dłużej. Szacuje się, że około 13 mln dzieci na świecie w wieku pomiędzy 5. a 15. rokiem życia ma problemy z widzeniem w związku z występującą i nieskorygowaną wadą wzroku. Sytuację tę stwierdza się częściej u dzieci pochodzących z rodzin o niskim statusie ekonomiczno-społecznym, dodatkowo obserwuje się u nich także trudności z nauką [1–3].