OPTYKA 5/2024
Ocena poziomu wiedzy studentów pedagogiki przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej na temat wad wzroku u dzieci oraz ich wpływu na naukę, cz. III
Mgr Patrycja Adamczewska1, dr med. Małgorzata Seredyka-Burduk2
1Salon Optyczny Fielmann Galeria Zielone Arkady w Bydgoszczy
2Klinika Okulistyki i Optometrii Katedra Chorób Oczu Collegium Medicum w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Wstęp
Wady refrakcji stanowią istotny problem wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Bardzo duże znaczenie ma ich wczesne wykrycie, zastosowanie odpowiedniej korekcji oraz w szczególnych sytuacjach wdrożenie odpowiedniej terapii mającej na celu poprawę widzenia w przypadku niedowidzenia, usprawnienie widzenia obuocznego oraz koordynacji wzrokowo-motorycznej. Działania te mają niebagatelne znaczenie dla edukacji małych uczniów. W procesie rozpoznania zaburzeń widzenia u dzieci dużą rolę odgrywają nauczyciele. To oni spędzają z dzieckiem dużo czasu, obserwują na co dzień jego postępy w nauce i na podstawie charakterystycznych zachowań ucznia mogą podejrzewać problemy z widzeniem. Dzięki elementarnej wiedzy pedagogów na temat wad wzroku i znaczenia prawidłowego widzenia w procesie kształcenia możliwe jest wczesne podjęcie działań i skierowanie dziecka do specjalisty ochrony wzroku.